Wat verandert er in het praktijkexamen vanaf 1 januari 2024?
Concreet veranderen er 2 dingen:
1. Tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen kan de examinator vragen stellen over rijhulpsystemen. Net zoals er nu bijvoorbeeld vragen worden gesteld over de banden.
2. Voorafgaand aan het examenrit bespreekt de examinator met de kandidaat de keuzemogelijkheid om wel of niet gebruik te maken van rijhulpsystemen tijdens het examen.
Bekijk hier de video waarin de wijziging in het examen wordt uitgelegd
Wat zijn rijhulpsystemen?
Rijhulpsystemen, ook wel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) genoemd, maken gebruik van sensoren. Het zijn technieken die het rijden veiliger én comfortabeler kunnen maken. Deze hulpsystemen kunnen een bestuurder ondersteunen waarbij de bestuurder zelf verantwoordelijk blijft.
Rijhulpsystemen kunnen:
- Informeren
- Waarschuwen
- Ingrijpen
- Overnemen
Een overzicht met veel handige rijhulpsystemen staat in ' het ADAS Woordenboek' van de ADAS-alliantie. De link helpt effectief naar de website van Prodriveacademy.nl. Lid van de ADAS-alliantie.
Waarom deze aanpassing van het praktijkexamen?
Rijhulpsystemen richt zich op het ondersteunen van de rijtak. In potentie hebben rijhulpsystemen een positief effect op de verkeersveiligheid en deze systemen zijn steeds meer aanwezig in auto's en examenvoertuigen.
De EU heeft onderzoek gedaan en vastgesteld dat een aantal rijhulpsystemen verplicht in auto's moeten zitten. Dat geldt vanaf 6 juli 2022 voor nieuwe modellen auto's en op 7 juli 2024 voor bestaande modellen auto's (dit zijn auto's die nieuw gemaakt worden). Denk aan systemen zoals rijstrookassistentie en een noodremsysteem.
Rijhulpsystemen worden om nog beter aan het sluiten op de praktijk vanaf 1 januari 2024 toegevoegd aan de selectie van onderwerpen bij de voorbereidingen- en controlehandelingen waar een examinator vragen kan stellen.