Hoe houd je 2 seconden volgafstand?
Op het moment dat volgafstand in het lesrooster staat, leg ik uit dat er 2 seconden volgafstand gehouden moet worden op het voertuig dat voor je rijdt. Om te checken of je 2 seconden volgafstand hebt zoek je naar een object, bijvoorbeeld een lantaarnpaal of een verkeersbord langs de weg. Zodra het voertuig dat voor je rijdt en voorbij dàt object rijdt tel je: ”eenentwintig, tweeëntwintig (komt het dichtstbij een tijdspanne van twee seconden)”. En aan het eind van je telling rijd jij voorbij het object, dan heb je de beste volgafstand. Niet zo moeilijk toch?
Hoe gedraag je je bij volgafstand
Voor leerlingen gaat er een wereld open, omdat zij opmerken hoe anderen zich gedragen op de weg. Zij zeggen: “dat doet bijna niemand”. En dat klopt helaas. Er zijn weinig bestuurders die afstand houden op hun volgvoertuig. Zeer slecht voorbeeld. Mijn leerlingen mogen in dit geval niet afkijken. Zij moeten zich houden aan de volgafstand.
Waarom?
Omdat tussen jouw auto en het voertuig vóór je in principe je leven ligt… Dat vraagt om uitleg.
Stel, je rijdt achter een hoog voertuig, bijvoorbeeld een vrachtwagen, en je houdt geen 2 seconden afstand, dan zie je niet wat jou tegemoetkomt. Daarbij ben jij niet zichtbaar voor de vrachtwagen. Komt er een viaduct aan, dan zie jij het viaduct niet en kun je er niet op voorbereiden of de vrachtwagen er wel onderdoor past. Heeft de vrachtwagenchauffeur een verkeerde inschatting gemaakt en hij past er niet onderdoor dan staat hij direct stil. Zou je nog kunnen reageren? Ik denk van niet. Zeker weten dat je erop gebotst bent. Je hebt geen tijd gehad om te reageren. Volgafstand houden bewaak je door goed vooruit Zien en Gezien worden door andere weggebruikers!
Verantwoordelijkheid
Het is moeilijk om iets te moeten doen wat anderen om je heen niet doen, maar wel zouden moeten doen. Dat vraagt verantwoordelijkheid, kracht en zelfreflectie.
Even voor de beeldvorming: wanneer er 10 auto’s voor, naast en achter je rijdt, dan heb je alleen beheersing over je eigen auto en dat is 10%. De overige 90% ligt in de handen (lees: het gedrag) van de andere weggebruikers.