Tekst en uitleg uitleg video: Naderen voetgangersoversteekplaats (VOP).
Motivatie VOP
Voetgangers zijn kwetsbaar in het verkeer. Zij hebben geen pantser om zich heen, zoals jij in de auto. Om de voetgangers te beschermen zijn er VoetgangersOversteekPlaatsen (VOP) of, zoals in de volksmond wordt gebuikt, zebrapaden aangelegd. Op zebrapaden kunnen zij veilig oversteken.
Waar liggen zebrapaden in de weg
Je vindt zebrapaden in gebieden waar veel voetgangers zich bevinden. Bijvoorbeeld in winkelstraten, bij sportcomplexen, parkeergarages of wegen binnen de bebouwde kom waar 50 km/u gereden kan worden.
Verkeersregel voetgangersoversteekplaats
Je hebt de plicht om voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig die willen oversteken of oversteken op een VOP voor te laten gaan.
Natuurlijk is het dan belangrijk dat je een zebra op tijd neemt, zodat je kunt stoppen, wanneer voetgangers willen oversteken.
Stopafstand
Bij het naderen van een zebra is het van belang dat je op tijd de snelheid van je auto aanpast.
Een gemiddelde auto ongeveer 1200 kg. En die staat niet zomaar stil. Denk maar eens aan de stopafstand die je nodig hebt bij 50 km/u. Met gebruik van je rem staat je auto ongeveer 26 meter stil.
In de video (link) kun je zien dat de wegbeheerder al ruim voor de zebra het bord A1 met 30 km/u (afbeelding 1) heeft geplaatst. Zo wordt je gedwongen langzaam dan 50 km/u te rijden.
Uitlegvideo: Naderen voetgangersoversteekplaats
Waarnemen
Tijdens autorijden kijk je altijd. Je kunt niet met je ogen dicht autorijden.Door de vaardigheid diepzien ( https://lmvo.nl/kijken-tijdens-rijles/) in de weg zie je het verkeersbord A1 zichtbaar worden.
Omdat je ver voor je uit kijkt herken je aan de vorm en de kleur van het bord dat het een verkeersbord over snelheid betreft. Waarschijnlijk zie je de geleide snelheid nog niet, omdat het te ver weg is.
Verkeersbord: Maximale snelheid 30 km/u
Scannen
Tijdens het naderen scan je het verkeersbord 30 km/u en je zorgt ervoor dat je op de hoogte waar het verkeersbord staat 30 km/u rijdt.
Achteropkomend verkeerswaarnemers
Dit is het moment om met de binnenspiegel het achteropkomende verkeer te observeren. De maximale snelheid geeft aan dat je langzaam moet gaan rijden en dat je rekening houdt met remmen. Is er een bestuurder achter je dan zal hij ook moeten reageren op jouw voorbereiding naar het zebrapad.
Verkeersbord: Voetgangersoversteekplaats (VOP)
Voordat het moment dat je bij verkeersbord 30 km/u rijdt, kijk je al riet weer verder vooruit naar informatiebord L2 (afbeelding 2), wil je de snelheid van je auto dwingt jou om verder vooruit te scannen. De volgende nieuwe informatie komt naar je toe die je moet herkennen en verwerken.
Horizontale strepen op wegdek: Let op gevaar!
Je ziet de horizontale strepen die steeds langer worden. Dit is om jou te informeren over je snelheid die je moet aanpassen bij deze gevaarlijke situatie.
Je verminderd je snelheid aangepast aan de situatie en je kijkt of er voetgangers zijn die dicht een zebrapad zijn genaderd. Je kunt aan hun gedrag zien dat zij willen oversteken.
Vorm Drempel zichtbaar: Snelheidsremmer
Ter vergroten van de veiligheid voor de voetganger is er een stevige drempel (afbeelding 3) vlak voor het zebrapad neergelegd. Je snelheid is nu zodanig dat je onder de 20 km/u over de drempel rijdt.
Bestuurdersgedrag
Stop op voldoende afstand van een zebra. Geef voetgangers het gevoel dat zij veilig kunnen oversteken. Het achteropkomende verkeer kan dan ook zien dat er voetgangers zijn die oversteken.
Verkeersbord: Voetgangersoversteekplaats (VOP)
Na het voor laten gaan van voetgangers en nog vóór het oversteken van het kruispunt zie je het volgende informatiebord L2 ( Afbeelding 2) en de zebrastrepen op het asfalt.
Door je gepaste snelheid heb je tijd om de voetganger over te laten steken.
Vorm Drempel zichtbaar en Verkeersbord: einde 30
Na het zebrapad ligt een drempel (afbeelding 4), die minder als een snelheidsremmer werkt. Je mag namelijk weer gedoseerd snelheid op bouwen bij het bord einde 30 (afbeelding 5).
Je kunt de snelheid voeren die op deze weg geldt.
Voor de bewustwording:
Alle stappen die hierboven beschreven staan duren 22 seconden. Dat is 1/3 van een minuut. Je zag 4 verkeersborden in de video die te maken hadden met het naderen van 2 voetgangersoversteekplaatsen.
In die tijd neem je naast het waarnemen en verwerken van de verkeersborden ook de informatie van bouw van de weg, tekens op het wegdek en overig verkeer. Dat vraagt aandacht en concentratie van de bestuurder.
Noot 1:
In de wet staat dat het verboden is vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Ben je gestopt voor een voetganger, observeer dan altijd het achteropkomende verkeer. Zij mogen jou niet inhalen. Fietsers en bromfietsers halen vaak nog in wanneer je stopt voor een voetganger.
Noot 2:
Staat er een voetganger voor de zebra te wachten en hij blijft staan, terwijl jij stopt…maak dan oogcontact met de voetganger dat hij kan oversteken. Een zwaaitje geven met je hand is gevaarlijk, omdat de voetganger dan alleen op jou let en niet meer op ander verkeer dat de zebra nadert.