22 Tips autorijden in het donker
Autorijden in het donker
De Tips
In de auto:
- Gebruik lichten die (meer) zicht geeft op de weg. Bermlicht maakt de weg in breedte meer zichtbaar.
- Indien aanwezig zet de koplampen omhoog.
- Na het gebruik van groot licht moet je ogen weer aanpassen aan het minder licht voor je uit. Je ogen hebben daar zelfs de tijd voor nodig.
- Maak gebruik van de navigatie, zodat je ziet hoe de weg verloopt.
- Zet je binnenspiegel op nachtstand tegen verblinden van koplampen van achteropkomende auto's.
Buiten de auto: (Verkeerstechnische hulpmiddelen bij donker)
- Kattenogen langs de zijkant van de weg en op verhogingen turborotonden.
- Reflectie paaltjes (zg. Bermplankjes) langs de kant van de weg (rood rechts, met links).
- Kijken naar het einde van de belijning op de rijbaan verlichte deurlampen van de auto
- Maak gebruik van lantaarnpalen die branden. Ook zij geven aan hoe de weg verloopt.
- Bij kruispunten van autowegen en knooppunten autosnelwegen staan altijd lantaarnpalen.
- Gevaarlijke bochten worden aangegeven met waarschuwingsborden.
- In de bochten staan bordschilden met pijlen in de richting van de bochten.
- Alle verkeersborden reflecteren
Voor de bestuurder:
- Geef je ogen de kans te ontmoeten in het donker.
- Focus op je eigen weghelft.
- Nooit in de koplampen kijken van je tegenliggers.
- Neem extra afstand op de auto voor je.
- De auto voor je kunt je als referentiepunt gebruiken.
- Na gebruik van groot licht moet je ogen weer vertrouwd zijn in het donker. Dat heeft zelfs tijd nodig.
- Volg de kattenogen die op sommige donkere stukken langs de kant van de weg oplichten.
- Volg het einde van de belijning, verlichte deurlampen van de auto.
- Stippel je route uit.
Zien en gezien worden
Zien en gezien worden is een heel belangrijke factor in het verkeer. In het donker wordt de factor extra ingewikkeld. Je zorgt ervoor dat de verlichting van jouw auto goed werkt en dat je ogen goed werken. Dus hoe goed naar jezelf kijken in het donker en hoe goed ben je zichtbaar voor andere weggebruikers?
In het donker rijden
Hoewel je ogen zich aanpassen waarvan het wordt geselecteerd, is het voor veel mensen toch niet best lastig om auto te rijden in het donker. De een vindt het prettig als het licht in de lantaarnpalen aan is en de ander volgt liever de reflectoren (kattenogen) of berm paaltjes) die op of langs de weg zijn aangebracht. Tijdens uren donker is het verlengde van je zicht, je oriëntatie en inschattingsvermogen, een stuk beperkter dan bij daglicht.
Wat doe je ogen in het donker
In het netvlies zitten twee soorten cellen, de kegeltjes en de staafjes. De kegeltjes gebruiken je bij daglicht. Ze geven je scherp zicht en onderscheidende kleuren. De staafjes gebruiken je in het donker en kunnen geen onderscheidende kleuren. Vandaar dat je in het donker vooral veel grijstinten ziet. De staafjes vangen het licht op, zodat je een zo goed mogelijk zicht hebt. Als je ogen de tijd geeft aan het donker te verwachten, dan kan het verrassend zijn wat je nog allemaal ziet.
Nachtblind
Een uitzondering op de regel dat het donker wordt, is nachtblindheid. Nachtblindheid is een aandoening die behelst dat je minder zinvolle dingen wordt. Dit kan dermate heftige vormen accepteren dat sommige mensen tijdens de donkere uren uitsluitend niets meer zien. Een probleem sluipt er geleidelijk in en om die reden merkt dat mannen het vaak niet direct op hebben. Pas na het verloop van de tijd komt het indirect dat je beduidend minder in het donker ziet dan voorheen.
Speciale bril
Bij nachtblindheid kan het aan twee dingen liggen, te weten de extra gevoeligheid voor verblinding (denk aan de koplampen van tegemoetkomend verkeer) of het gegeven dat je ogen zich niet goed aan kunnen passen aan het schemerlicht. Als je ogen zich nog niet aanpassen, dan kan rijden met een speciale bril nog wel tot de mogelijkheden defect (het verscherpt iets meer je blik).
Waarschuw
In de duisternis is de weg op het belangrijk alert te zijn als je zicht minder wordt. Is je zicht goed in het donker, blijf dan wel alert. Immers kunnen er mensen zijn die met minder zicht in het donker rijden.