Fouten maken versus doen
De magie begint altijd in het onbekende
Een verteller van de documentaire The sixth sun zei: “Wij willen het graag beter doen, maar hoe zou het zijn als wij het doen en beter worden?”
Dat greep mijn aandacht en in gedachten trok ik een lijn door naar mijn leerlingen.
Leren autorijden
Zij die willen autorijden stappen in het veld van het onbekende met autorijden. Vrijwel al mijn leerlingen doen hun uiterste best om het goed te doen. Dat kost inspanning. Er is niets mis mee. Maar wanneer een leerling ontdekt dat zij het goed moet doen en telkens weer opnieuw probeert om het beter te doen komt er spanning op te staan.
Fouten maken
Een leerling die dit ervaart vindt meestal van zichzelf dat er geen fouten gemaakt mogen worden. De leerling kan zich gefrustreerd voelen dat het niet lukt.
Een andere manier van denken voor deze leerlingen is doen en weer doen, zodat je beter wordt…
Leren doen
Leren doet men in het veld van het onbekende. “Nobelprijs winnares Laureate Kandel van het jaar 2000 ontdekte dat als mensen een klein beetje nieuwe informatie leerden, de synaptische (verbinding van de zenuwcellen) verbinding van de hersenen verdubbelde, maar als deze informatie niet werd herhaald of niet kon worden herinnerd dan was deze connectie binnen een paar uren of dagen weg”.
Kortom: Alles wat je leert in je autorijles heeft er baat bij dat de oefening herhaald wordt (het doen) en herinnerd wordt (het huiswerk), zodat het nieuwe aangeleerde ondersteund blijft in je brein. Dan word je steeds beter.